Saturday, September 5, 2009

Buat Shotcut Arahan Terminal

Hmm.. selepas berjaya install celcom broadband dalam ubuntu.. aku malaslah plak nak taip command panjang2 semata2 nak dail up kan modem tue.. so aku goggling mencari2 jawapan kepada masalah aku nie maklumlaa aku nie mmg buta dalam ubuntu nie..and at last setelah beberapa website yang aku study aku jumpa laa link nie.. http://lifehacker.com/270799/create-terminal-shortcuts

tapi dia citer x detail.. mana aku nak dapat file ~/.bashrc nie.. kat directory mana terletaknya file nie.. cari kat /bin xder.. /etc pun xde.. cari punya cari last2 aku jumpa link nie.. so helpful
http://www.linux.org/lessons/beginner/l6/lesson6a.html

senang citer, nie step yang aku buat:

pastikan yang aku berada di home directory aku dgn taip pwd .. biasanya jika first2 amik terminal dari dekstop tue, directory dia dah default ke home/username dah..
pastu
sudo gedit .bashrc

tambah command nie

alias arahan_shorcut="arahan_terminal"

cth mcm kes aku: alias dialup="vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux"

savekan file tue..

logoff user dan login balik.. Insya Allah code tue menjadi.. selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment