Saturday, September 5, 2009

Celcom Broadband Guna Vodafone Modem Dalam Ubuntu

Hmm.. tersenyum aku.. akhirnya berjaya juga dial broadband dalam ubuntu nie.. thanks for linux and ubuntu & vodaphone communities out there..

apa yang penting dalam sepangjang menng"install" dan mengkonfugurasi modem broadband ini ialah akses kepada internet.. pendek kata korang kena ada connected to internet x kisah melalui LAN atau (Wireless/Wifi).

selepas itu download 3 fail ini (zerocdoff,usbmodeswitch, dan vodafone mobile connect) dari https://forge.betavine.net/frs/?group_id=12

kemudian
installkan debian fail ini melalui command dekat terminal atau double klik file debian tue then pilih install (aku lebih suka pakai terminal coz lagi laju)

command dkt terminal:

sudo dpkg -i usb-modeswitch_0.9.7_i386.deb

sudo dpkg -i ozerocdoff_0.4-2_i386.deb

sudo dpkg -i vodafone-mobile-connect_svn20090615_all.deb

sudo apt-get install -f

pastu restart

pastikan anda telah disconnect mana internet connection

pasang modem vodafone celcom.. tunggu sekejap

kemudian taip: vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux

disini application vodafone sepatutnya muncul dengan pilihan modem yang telah didetect.. pilih modem anda, kemudian network celcom dan apn celcom3g. kemudian tekan butang connect pada aplikasi vodafone td.. dan sepatutnya anda telah berjaya..
nota: sekiranya firefox tidak dapat display webpage.. sila check samada ia berada dalam offline mode.., sekiranya offline mode, uncheck work offline (file->workoffline)

sekiranya tidak berjaya juga, anda boleh mencuba satu lagi cara yang lebih kurang sama tapi berbeza sedikit jer di http://www.betavine.net/bvportal/resources/datacards/os/ubuntu


Selamat Mencuba.. :)

No comments:

Post a Comment